ماشین آلات و روش های حفاری

حفاری های اکتشافی یکی از رایج ترین  و اصلی ترین روش برای بررسی ماده معدنی و تخمین ذخیره در معادن می باشد که معمولا به دو صورت حفاری پودری و مغزه گیری انجام می گیرد. در دستگاه های حفاری پودری ، سنگ  به صورت پودر و خرد شده از گمانه خارج می شود و در دستگاه های مغزه گیری ، سنگ ها به صورت سالم و با خردشدگی کم خارج می شوند.

دستگاه های حفاری این شرکت پس از وارد شدن به کشور توسط متخصصین همین شرکت به روز رسانی و بهینه گردیده اند . تعمیر و نگهداری آنها نیز در کارگاه زمین رهیاب واقع در تهران انجام می گیرد.

در این بخش می خواهیم به برخی از مزیت های ماشین آلات حفاری خاص این شرکت نسبت به دریل واگن و مغزه گیری اشاره نماییم.

 

* از عواملی که در کیفیت نمونه تاثیر بسیار زیادی دارد موقعیت چکش در ماشین حفاری می باشد . در ماشین آلاتی مانند دریل واگن چکش در بالای دستگاه و بیرون از چاه است که همین سبب می شود لوله به شدت لرزش و تکان داشته باشد و واریزه های دیوار چاه باعث پایین آمدن محسوس کیفیت نمونه می گردد. و همانطور که در عمل دیده شده ، هرچه در یک گمانه کار بیشتر پیش می رود قطر گمانه نیز بیشتر می شود. ماشین آلات این شرکت مجهز به چکش درون چاهی می باشند که با ثبات لوله در گمانه و کمترین لرزش ، باعث بالا رفتن دقت کار می گردد. پس از بدست آمدن نمونه در هر متر، گمانه با کمپرسور باد فشار قوی شستشو داده می شود و سپس متراژ بعدی شروع می شود

* نمونه های بدست آمده از حفاری به صورت پودر و تکه های سنگ کوچک است . 

* در حفاری مغزه گیری نمونه به صورت سالم و کمتر خورد شده می باشد . حفاری مغزه گیری در کنارمزیت هایش یکسری هزینه ها و محدودیت هایی نیز دارد که در بسیاری از موارد حفاری پودری به آن ترجیح داده شده است. روند حفاری در مغزه گیری بسیار کندتر از پودری می باشد و همچنین بر خلاف پودری به آب زیادی نیز احتیاج دارد . در کنار زمان زیاد خود حفاری ، جمع آوری مغزه ، برش آن و خردایش  به زمان و هزینه آن نیز اضافه می گردد

* در مورد دقت و کیفیت نمونه ها بین حفاری مغزه گیری و حفاری پودری با دستگاه های منحصر به فرد این شرکت ، در پی پروژه های بسیار متعدد و حدود 15 سال فعالیت شرکت ، با گرفتن نتایج آزمایشات مشخص گردید که از نظر بدست آوردن ذخیره معدن و درصد ماده های معدنی تفاوتی بین هم نبوده است و به عنوان مثال در معدن مس تخت گنبد که چندین هزار متر حفاری پودری اولیه انجام گردید ، و بعد ها در کنار همان گمانه ها ، حفاری مغزه گیری نیز تا عمق 400 متر انجام شد که نتایج آزمایش گمانه های پودری و مغزه گیری کاملا باهم یکسان بودند. 

* در مجموع این روش حفاری پودری بسیار کارآمد برای معدن کاران است که می خواهند با هزینه بسیار کمتر از مغزه گیری ولی با کیفیت در حد آن و در سریع ترین زمان ممکن ، معدن خود را تخمین ذخیره و درصد ماده معدنی را بدست آورند تا معدن برای دریافت گواهی کشف و استخراج آماده گردد.

 
انصراف از نظر